Wie is Ondeugende Spruit?

vrijdag 11 maart 2016

Verkeersinzicht op de fiets

Hoe hard ik mijn best heb moeten doen om hem te leren fietsen, zo hard fiets hij nu rond op zijn fiets met zijwieltjes. Hij vraagt zelfs al of zijn zijwieltjes er af mogen! Aangezien de oudste spruit net 'goed' met zijn fiets overweg kan, wachten we hier nog maar even mee. Nu komt er ook een nieuwe uitdaging: verkeersregels! Natuurlijk zijn we eigenlijk al vanaf dat hij kan lopen mee bezig, maar achter hem aanrennen was toen net iets makkelijker als nu hij op de fiets rond scheurt.

ondeugendepspruit fietsen fiets verkeersinzicht


Natuurlijk is er niets beter dan oefenen en daar zorgt hij zelf echt wel voor. Hij speelt graag buiten en vraagt dan ook meerdere keren per dag of we naar buiten gaan. Hij laat daarbij geen kans onbenut om zijn fiets mee te nemen. Omdat ik het best lastig vind om hem alles van het verkeer te leren, ging ik eens op onderzoek uit wat een kind nu allemaal kan op welke leeftijd. Ik kwam terecht op de site van de Fietserbond. Zoals leren gaat met vallen en opstaan, geldt dit uiteraard ook voor fietsen. 

"Kinderen hebben een beperkt vermogen om het verkeer te overzien. Ze zijn spontaan en vergeten vaak de omgeving om zich heen. Door veel verkeerservaring op te doen, groeit het waarnemingsvermogen en inzicht in gevaar en leren kinderen beter zich veilig te handhaven in het verkeer. Dit komt goed van pas op de middelbare schoolleeftijd, wanneer kinderen zelfstandig hun weg in een nieuwe omgeving moeten zoeken.

En kinderen zijn impulsief: hoe jonger ze zijn, hoe directer een impuls leidt tot een gedragsreactie, die zich lang niet altijd beperkt tot de veilige stoep. Een benadering van het kind als berekenende verkeersdeelnemer is dan ook ontoereikend. Hierop kan ingespeeld worden door bij het inrichten van de openbare ruimte rekening te houden met jonge, impulsieve spelende kinderen." 

De Fietserbond heeft een lijstje met streefdoelen gemaakt

Streefdoelen per leeftijd


0-4 jaar: Fietsvaardigheid stapsgewijs vergroten via driewieler, loopfiets en met/zonder zijwieltjes. Eerst op de stoep in de eigen straat, later op de weg in rustige straten. 

4-7 jaar: Onder begeleiding leren fietsen op straat. Voorrangsregels en de betekenis van verkeersborden en verkeerslichten leren.

8-10 jaar: Zelfstandig fietsen van korte, veilige routes die al bekend zijn bij het kind. Verkeersregels in complexe situaties leren beheersen.

10-12 jaar: In groepsverband (school, sportclub) naar diverse bestemmingen fietsen. Zelfstandig fietsen in de eigen wijk. 


Dit was dus al een verhelderend stukje, maar het vertelde mij niet echt veel nieuws. Toen echter de ontwikkeling van de verkeersregels bij kinderen aanbod kwamen er wel nieuwe feitjes aan het licht!

Ontwikkeling van de verkeersvaardigheid bij kinderen



  • Vanaf 3 jaar oud: Kinderen kunnen lopen én hun aandacht op andere zaken richten.
  • Vanaf 4 jaar oud: Kinderen kunnen rennen, maar plotseling stoppen levert nog problemen op. Kinderen tot 11 jaar oud lopen nog wel eens impulsief de straat op.
  • Vanaf 5 jaar oud: Kinderen beginnen met fietsen. In het begin slingeren zij veel (bij moeilijke handelingen als omkijken) of hebben moeite met de balans (bijv. bij lage snelheid). Oefening baart kunst, maar pas rond het 14e jaar is men in staat om de aandacht goed te verdelen over enerzijds het fietsen zelf (als vaardigheid) en de rol als verkeersdeelnemer anderzijds.
  • Vanaf 5 jaar oud zijn kinderen (redelijk) goed op de hoogte van de functie van stoep, zebrapad en verkeerslicht.
  • Vanaf 9 jaar is een kind bekend met de meest basale verkeersregels en -borden. Tevens kan een kind van 9 jaar anticiperen op een gevaarlijke situatie. Meisjes zijn beter in staat gevaarlijke situaties te benoemen dan jongens.
  • Tot 10 jaar oud overschatten kinderen de snelheid van een naderend voertuig. Jongens van 10 tot 14 jaar onderschatten de snelheid van een naderend voertuig.
  • Tot 10 jaar oud ontwikkelt zich het gezichtsveld, het vermogen om vanuit de ooghoeken waar te nemen en door de toenemende lichaamslengte verder weg te kunnen zien.
  • Vanaf 11 jaar kunnen kinderen hun aandacht gericht focussen op bijvoorbeeld verkeer. Tot 16 jaar oud wordt deze informatieverwerking steeds sneller.
  • Vanaf 12 jaar ontwikkelt het kind het inzichtsvermogen in complexe verkeerssituaties, maar veel 16-jarigen hebben daar nog altijd moeite mee.
  • Pas bij 14 jaar kan een kind het lichaam volledig beheersen, complexe situaties overzien en gevaarlijke situaties herkennen. Hierna kan dit evenwicht verstoord worden door de puberteit, het temperament of de mentaliteitsontwikkeling.
  • Voorrangsregels zijn en blijven een groot probleem voor alle leeftijdscategorieën (kinderen én volwassenen).

Uitgeleerd zijn wij en onze spruiten uiteraard nooit, maar ik schrok toch wel een beetje dat "Tot 10 jaar oud overschatten kinderen de snelheid van een naderend voertuig. Jongens van 10 tot 14 jaar onderschatten de snelheid van een naderend voertuig". De leeftijd dat ze toch al zelfstandig naar school fietsen! Wij gaan dus vandaag maar weer eens flink oefenen!

Was jij hiervan op de hoogte?
 

LIKE & SHARE! Ondeugende Spruit is te volgen via Facebook, Instagram, Pinterest of Bloglovin'

 

2 opmerkingen:

  1. Ik vind het nog altijd lastig om de kinderen los te laten in het verkeer. Zelfs nu mijn jongste 12 is moet ik bekennen.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik moet er ook nog even niet aan denken dat ik ze (ooit) zonder begeleiding laat fietsen...

      Verwijderen